When Talent Meets Opportunity - ProMinent's Jassi Singh
Juli 2024
Start je week met een ProMinent Talent Hightlight!
Een van onze Sales Engineers staat in de spotlight en deelt zijn ervaringen bij ProMinent, van grappige verhalen tot waardevol levensadvies.
When Talent Meets Opportunity - ProMinent's Jassi Singh
Ik ben dus Jassi, 25 jaar en ik zit hier al twee jaar en een beetje. Ik heb mijn studie commerciële economie afgerond en ben daarna bij ProMinent terechtgekomen. Ik woon hier in de buurt en vind het fijn dicht bij huis te werken. Bij ProMinent ben ik sales engineer. Dat is dus een combinatie van sales en engineering. Sales als in, verkoop van de producten van ProMinent en engineering. Je kijkt naar wat voor producten de klant nodig heeft en lost ook problemen op als deze zich voordoen.
1. Kun jij een typische werkdag beschrijven als Sales Engineer bij ProMinent?
Eigenlijk kan dat niet, want er gebeurt van alles! Maar meestal kort na binnenkomst beginnen we met het hele team om 8:30u met de dagstart. Dan bespreken we kort de ups/downs, waar we tegenaan lopen etc. Daarna ga ik met m’n eigen taken aan de slag, en die zijn veelzijdig. De ene keer ben ik bezig met offertes maken voor klanten en de andere keer volg ik deze offertes op. Je wordt gebeld door klanten die een product nodig hebben, dan houd ik me bezig met het controleren en goedkeuren van orders zodat ik die er uit kan doen, geen dag is hetzelfde en er is geen vast schema. En dat vind ik juist leuk aan deze rol.
2. Wat vind je het leukste aan je verkoopfunctie en wat zijn de unique selling points van deze functie?
Het feit dat je met verschillende klanten in contact bent van verschillende groottes. De ene keer spreek je telkens dezelfde persoon van een bedrijf en een andere keer moet je weer verschillende lagen afgaan om bij een groot bedrijf iemand aan te spreken. Maar we zitten wel echt overal! Dus ook gewoon bedrijven die je al kent voordat je hier überhaupt begint met werken. Denk aan de bekende zuivelbedrijven of olieraffinaderijen. Iedereen kent deze bedrijven. We hebben allemaal weleens melk gedronken en getankt. Dus die herkenning is leuk en het feit dat wij als ProMinent deze klanten hebben, maakt het leuker.
3. Hoe is de teamcultuur op de (sales) afdeling en hoe draag jij daaraan bij?
Ik ben binnen het team tot CEO benoemd, en dat staat voor Chief Entertainment Officer. Dus mijn rol is duidelijk. Eens in de zoveel tijd plan ik leuke uitjes met ons team en dan gaan we dus wat leuks doen! Op de afdeling wordt hard gewerkt, maar we zorgen er ook voor dat we het gezellig hebben met elkaar. We zijn betrokken en de sfeer is gezellig. Tussendoor een kletspraatje of een muziekje hoort daar dan ook bij. Het harde werken zorgt voor succes voor het bedrijf en ons team en ook bij die successen staan we graag stil! Work hard, play harder, zeggen ze toch? Dus grote orders of doelen die we samen halen vieren we met wat lekkers zoals een taartje…of saucijzenbroodjes. Zo ook de verjaardagen, dus we vieren tussendoor genoeg feest op de afdeling. We missen alleen nog een jarige in de maand april, want de rest van de maanden hebben we wel minimaal 1 jarige.
4. Wat is de grappigste of meest ongewone ervaring die je hebt gehad met een klant?
Ik heet Jassi Singh. Er zijn wel eens klanten geweest die me een week lang bij m’n achternaam hebben genoemd, denkend dat dat m’n voornaam was en zich achteraf schaamde omdat ze mijn mail gewoon niet goed lezen… Dan kreeg ik “Sorry dat ik jou bij je achternaam heb genoemd, zie nu dat Jassi je voornaam is!”
Of laatst.. hadden we een soort van ‘vishaakjes’ vanuit ons filiaal in Finland gekregen. Deze kunnen we dan meesturen als surprise cadeau naaronze klanten die het leuk vinden om te vissen. Ik had een gesprek met een klant op een vrijdagmiddag waar ik hem vroeg wat hij ging doen van het weekend. Hij gaf aan ‘niet zo veel of iets bijzonders, en jij?’ Mijn antwoord was “ik eigenlijk ook niet, maar vis jij niet toevallig?” Waarop hij antwoordde… “Ehm… nee…?” Nou, toen had ik hem ook niet veel meer te melden en eindigde ik met "Ok. Fijn weekend”
Dit zijn dingen waar ik achteraf nog hard om kan lachen. Dus ja… grappig.
5. Hoe blijf je op de hoogte van de producten en diensten die je verkoopt?
In de dagstart hebben we een meeting met alle collega’s bij elkaar. We hebben een pagina online waar alle nieuwtjes op komen, zoals nieuwe producten of wijzigingen etc. Op deze manier zijn we altijd op de hoogte van alles wat er speelt. Daarnaast krijgen we ook Webinars om up-to-date te blijven. Hoe vaak dat is, ligt er een beetje vanaf wat er op de markt gebeurt. Momenteel hebben we bijna wekelijks een Webinar, maar dat gaat dan niet alleen over producten. Het kan over van alles gaan. Zo blijf je dus op de hoogte.
6. Wat is jouw methode om een zware verkoopdag van je af te schudden?
Op tijd naar bed gaan en slapen! Nee, eigenlijk is mijn werkdag nooit zo heftig geweest, maar loopt het gewoon lekker door. Het ligt ook een beetje aan hoe je zelf bent natuurlijk. Ik hou wel van die drukte. En alles wat hier gebeurt op werk, blijft ook gewoon hier. Zodra ik door de deur loop laat ik het los en ga ik de volgende dag weer fris naar kantoor. Denk dat dat ook het gezondst is om te doen, er is namelijk ook nog een leven naast werk!
7. Hoe werk je samen met de rest van het verkoopteam en andere afdelingen binnen ProMinent?
Ik kan bij iedereen terecht, maakt niet uit wat het is. Volgens mij ben ik nog steeds één van de nieuwste teamleden op onze nieuwe Marketing collega Atorena na. Maar dus wel de meest verse Sales Engineer in dit team. Dus heb ik hulp nodig bij technische vragen dan klop ik aan bij mijn collega Tim (ook Sales engineer) of Maarten (Technical Sales manager), bij commerciële vragen ga ik naar John (CEO) of Jerry (Sales performance manager) want die kunnen altijd wel wat regelen, en bij logistieke vragen kom ik bij m’n collega Monique (Order administratie) uit. Dus waar ik vast loop kan ik gelukkig bij m’n collega’s terecht en handelen we echt als team.
8. Welk advies zou je geven aan iemand die een sales functie bij ProMinent overweegt?
“Niet doen! Grapje, dat moet je er écht niet in zetten” Geef jezelf de tijd om alles te leren. Verkopers zijn vaak van nature hands-on doeners en willen meteen vanaf het startpunt vliegen maar gun en geef je zelf de tijd en de ruimte om eerst de producten goed te leren kennen, onze best wel complexe organisatie, maar ook de markt. Deze les heb ik ook meegekregen in het begin en het klopt echt. Dat vliegen komt echt wel, maar first things first.
Als je iemand in slechts 3 woorden zou kunnen overtuigen om bij ProMinent te komen werken wat zouden die woorden dan zijn:
Gezellig, Leerzaam & Uitdagend!
Neem contact met ons op
»Ons team staat op elk moment voor je klaar! Stuur ons gerust een aanvraag.«